fredag, 30 januar 2026 08:36

Høy bruk av digitale helsetjenester i Norge

Skrevet av
Mange i Norge bruker digitale helsetjenester. Mange i Norge bruker digitale helsetjenester. Illustrasjonsfoto:Gorm Kallestad / NTB

En ny undersøkelse fra Helsedirektoratet viser at seks av ti nordmenn har brukt digitale helsetjenester det siste året.

Bruken har økt kraftig siden den første årlige undersøkelsen i 2019, men har flatet i løpet av 2025 sammenlignet med året før.

– Vi skal ha verdens mest digitaliserte helsetjenester. At seks av ti nordmenn har benyttet digitale helsetjenester det siste året er et godt utgangspunkt. Vår jobb er å nå ut til enda flere og gjøre bruken enkel og nyttig, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) i en pressemelding.

Undersøkelsen viser at 13 prosent har blitt oppfordret av helsetjenesten til å bruke apper og andre digitale selvhjelpsverktøy som del av behandlingen. Dessuten mener sju av ti at det er greit å ha digital kontakt med en annen lege dersom deres egen fastlege ikke er tilgjengelig.

Undersøkelsen er gjennomført blant 1590 respondenter over 16 år.

Andre saker å lese

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

23-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

Flere av de norske VM-stjernene var usikre på det virale norske rofenomenet, men i natt omfavnet de det etter den dramatiske seieren.

Les mer i RingeriksAvisa

Fotball 2. divisjon menn søndag avdeling 2, tabell

22-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Hønefoss holder seg godt oppe i den øverste delen av tabellen.

Les mer i RingeriksAvisa

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa