mandag, 17 juli 2023 12:00

Green Mountain får starte Tiktok-datasenter i Hamar

Skrevet av
Etter en helhetlig vurdering får Green Mountain etablere datasenteranlegg i Innlandet. Det opplyser kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) i en pressemelding. Etter en helhetlig vurdering får Green Mountain etablere datasenteranlegg i Innlandet. Det opplyser kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) i en pressemelding. Foto: Hanna Johre / NTB

Etter en helhetlig vurdering har regjeringen bestemt at Green Mountain får etablere datasenter i Hamar og Løten kommune.

– Regjeringen har gjort grundige sikkerhetsvurderinger i forbindelse med at Green Mountain har inngått avtale med Tiktok som eneste kunde, sier kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) i en pressemelding.

– Vi har ikke funnet grunnlag til å gripe inn i selve avtalen, men jeg vil underlegge Green Mountain norsk sikkerhetslov, sier statsråden.

Det var i mars det ble kjent at datasenterselskapet Green Mountain har inngått avtale med Tiktok om å etablere et anlegg i Hamar og Løten kommuner.

I kroner og øre er det den største industri-investeringen i Innlandet noensinne.

Venstre og SV kritiske

Regjeringen varslet tidlig at de ville vurdere avtalen, blant annet med hensyn til nasjonal sikkerhet. SV og Venstre ønsket svar fra justisministeren på hva slags vurderinger som er gjort.

– Det er avgjørende at offentligheten får vite om denne beslutningen er klarert med norske myndigheter, hvilke krav som er stilt, og hvilke sikkerhetsvurderinger som er gjort, sa Venstres Alfred Bjørlo i mars.

Også SV var kritiske, spesielt til å bruke den rene kraften vår på at Tiktok skal lagre informasjon om brukernes videotitting.

Datasenter spiller en sentral rolle som del av en regjeringens strategi for en robust nasjonal infrastruktur. Samtidig er det utfordringer knyttet til det digitale sikkerhetsbildet, heter det i pressemeldingen.

– Har vært en god dialog

Kommunal- og distriktsdepartementet opplyser at de har mottatt sikkerhetsvurderinger fra EOS-tjenestene og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Konsernsjef Svein Atle Hagaseth i Green Mountain sier til TV 2 at han ikke er overrasket over avgjørelsen som ble kjent mandag.

– Jeg er glad for at departementet har vurdert at datasenteret ikke vil utgjøre en trussel mot nasjonal sikkerhet. Det er positivt at vi blir vurdert etter sikkerhetsloven, sier Hagaseth.

Han sier at det har vært en god dialog og prosess med både Nasjonal sikkerhetsmyndighet og departementet underveis.

Andre saker å lese

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

23-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

Flere av de norske VM-stjernene var usikre på det virale norske rofenomenet, men i natt omfavnet de det etter den dramatiske seieren.

Les mer i RingeriksAvisa

Fotball 2. divisjon menn søndag avdeling 2, tabell

22-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Hønefoss holder seg godt oppe i den øverste delen av tabellen.

Les mer i RingeriksAvisa

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa